Tilbake
Årets event

Jotun Hull Skater Solutions Launch 2020

Gyro AS
Embed code:

Prosjektperiode

Prosjekt start: 10 mar 20
Prosjekt slutt: 12 mar 20

Deles med

Jotun Marine Coatings

Kontaktinformasjon

Rune Hekkelstrand

92648956 / rune.hekkelstrand@gyro.no

Beskriv sponsoratet/eventet/prosjektet/kandidaten

12. Mars 2020 fikk Gyro æren av å bistå Jotun med deres største og viktigste lansering på lang tid. Etter mange års forskning og samarbeid med industripartnere som Kongsberg, Wallenius Wilhelmsen, Telenor, DNV GL og SemCon, var det klart for å lansere Jotun Hull Skater Solutions - en revolusjonerende proaktiv rengjøringsløsning for den maritime industrien.

Bestillingen fra kunde var tydelig:

Vi ønsker at både kunde og presse vil bli positivt overrasket, bli imponert av Jotun’s nylansering, se at Jotun kan tenke «ut av boksen» og ikke bare maling, se at vi er løsningsorienterte, fremoverlente og kan være en partner som leverer løsninger til både kundens og miljøets beste. 
Vi ønsker dette evenementet til å bli det mest fasinerende de noensinne har vært på hos en malingsleverandør. Dette vil være en av Jotun’s største lanseringer og det må presenteres med stil.
  
Lanseringen ble behørig teaset i en omfattende markedsføringskampanje og vekket allerede før arrangementet betydelig interesse.

Før selve lanseringen ble det gjennomført en intern pre-lansering på Hjertnes Kulturhus 10. Mars. hvor 550 ansatte fikk en sniktitt på løsningen før den skulle avsløres for 300 internasjonale kunder og partnere i en storslått lansering to dager senere.
 
Den interne lanseringen gikk strålende og en fornøyd prosjektgruppe ble overøst av lovord. 
Men utenfor Hjertnes Kulturhus var stemningen en helt annen. Korona-viruset inntok Norge med full kraft og tvang frem omfattende endringer.

11. Mars kom utfordringen: Den planlagte fysiske lanseringen kunne ikke gjennomføres. Hva gjør vi da?

Løsningen ble digitalisering.

Et analogt messe og salgsevent med 300 gjester måtte digitaliseres og det måtte ikke gå utover kvaliteten eller historien.


53 meter skjerm, 15 meter LED gulv, kostbar AR messe og store tribuner i Skur 13 ble plutselig overflødig. 
I tett dialog med Jotuns fantastiske prosjektgruppe ble et 3 timers event skrevet om til en TV-produksjon.
Manus ble endret, filmer redigert og bidragsytere brifet. Samtidig ble Skur 13 rigget og den tekniske løsningen ble justert. 
På ettermiddagen 12. Mars gikk vi inn i det som må være tidenes kuleste tv studio!
I regi av Gyro ble en 30 minutters sending instruert, produsert og redigert. 

Drøye 24 timer etter at det ble besluttet å lage en digital lansering ble programmet delt med inviterte gjester over hele kloden.
 
Jotun Hull Skater Solutions fikk sin verdenslansering og løsningen ble møtt med begeistring i markedet.

Beskriv hoved- og delmålsetting for sponsoratet/eventet/prosjektet/kandidaten

Hensikten med lanseringen var todelt:
  1. Sikre at Jotun kom først i markedet med konseptet «proactive cleaning», med tilhørende forventning til salg
  2. Vise frem Jotun som innovativ og markedsledende innenfor shipping og kategorien «hull performance»

Begrunn valg av sponsor, sponsorobjekt, event og/eller prosjekt/kandidat

Til tross for at Jotun har hovedkontor i Sandefjord, så foregår det mye av salgsarbeidet internasjonalt. Men når en verdensnyhet av denne størrelsen skulle presenteres var det viktig at dette foregikk i Norge. Dette for å understreke Norges posisjon i internasjonal skipsfart. 
 
Lanseringen representerer noe helt nytt for Jotun og Gyro anbefalte at en slik endring også ble synlig i de konseptuelle grepene. Ærverdige Gamle Losjen ble erstattet med Skur 13, tradisjonell messeløsning ble erstattet med avansert AR teknologi og de klassiske strykerne byttet ut Vivaldi med Beatles og filmmusikk fra Gudfaren.
 
De avanserte teknologiske løsningene i produktet måtte også vises og deles på beste mulige måte. En omfattende grafisk visualisering og medieproduksjon var nødvendig for å få frem detaljene i prosjektet. Alt delt på en av landets største skjermer.
 
Kun det beste var godt nok for det som Jotun selv beskriver som en Revhullution. 
 

Beskriv resultat og effekt, kvalitativt og kvantitativt

  • Lanseringseventet ble filmet og delt direkte med alle kunder som var invitert til eventet, også de som i utgangspunktet hadde takket nei. Denne filmen ble også delt på sosiale medier og på kampanjesiden. 
  • Filmmaterialet som ble laget til lanseringseventet er i ettertid benyttet på kampanjesiden og i sosiale medier
  •  
  • Det er ingen tvil om at denne 360 tankegangen i kommunikasjon rundt lanseringen har nådd ut i verden, det bekreftes av dekningen fra svært velrennomerte mediehus og statistikken i seg selv.
     I tillegg til bred dekning i alle bransjerelaterte tidsskrifter, så har bl.a CNN, Economist, World Economic Forum og mange flere har dekket lanseringen. Discovery / Science Channel ønsker å benytte redaksjonell tid på detaljene i løsningen og 26. april ble det presentert et radioprogram om HSS på BBC Radio 4.

    Her er responsen på lanseringen oppsummert i noen tall:

    Kampanjeside:
95 000 sidevisninger
2:11 min gjennomsnittlig tid brukt på siden
 
Videovisninger:
250 000 visninger
 
Sosiale medier:
8 400 000 visninger
70 000 engasjementer
 
TradeWinds (Bransjetidskrift):
110000 visninger
700 klikk
 
PR-dekning:
485 artikler er publisert i globale medier

Annen relevant informasjon

Jotun Hull Skater Solutions fikk sin verdenslansering og løsningen ble møtt med begeistring i markedet. Veien dit ble ikke helt slik noen av oss hadde planlagt, men resultatet er vi alle meget stolt av! Vi mistet noe i form av den direkte kontakten med kunde der og da, men vi vant også enormt mye på å spisse og effektivisere vår historiefortelling. Dette ble mye bedre enn forventet! Det har vært en stor glede å samarbeide med Gyro og vi ser frem til å jobbe sammen igjen! Morten Fon, President og CEO i Jotun

Bilder

Relevante nettsider

Tilbake